Tää viikko oli täällä oloni tähän
mennessä rankin. Tavallaan se ei ollut mulle mikään yllätys,
sillä tiesin, että neljän päivän vierailu Garadichin orpokotiin
tarkoitti poistumista mun omalta mukavuusalueelta. Se tarjosi kuitenkin paljon kokemuksia ja ajateltavaa, se opetti ja kannatti.
Ennen kuin ehdin kirjoittamaan ja
kertomaan enempää mun täytyy muistuttaa mulle annetusta
näkökulmasta. Mulla on lupa ottaa valokuvia laitoksen sisällä
sekä kirjoittaa kokemuksista, kunhan ne on positiivisia... Tämä
mielessä pitäen koitan kertoa mahdollisimman rehellisesti mun omista
kokemuksista. Tarinoiden jakamisessa on aina kuitenkin riskinsä.
Mikäli ei niin mieluisat tarinat kantautuvat henkilökunnan tai
johtajan korviin, pahimmassa tapauksessa he voivat evätä
järjestöjen pääsyn laitoksiin kokonaan. Pohdinnan paikka. Mikä
on näiden lasten edunmukaista? Kertoa epäkohdista silläkin
riskillä että nykyinen apu voidaan evätä, vai vaieten tyytyä
siihen apuun, jota nyt on mahdollista tarjota.
Ensinnäkin orpokoti on erittäin
harhaanjohtava ilmaisu. Internatit, niinkuin niitä täällä
kutsutaan, on suuria laitoksia, joissa on lähinnä vammaisia lapsia,
osa heistä on jo aikuisia. Osalla on perheenjäseniä, jotka käyvät
vierailemassa ja ottavat välillä lapsensa mukaan käymään kotona,
joku puolestaan on saatettu hylätä sairaalaan jo vauvana, tai
sitten lapsi on tuotu laitokseen kun perhe ei ole enää kyennyt
huolehtimaan lapsesta. Tarinoita on yhtä monta kun on lapsiakin,
Garadischissa heitä on 220.
Garadischi on pieni muutaman tuhannen asukkaan kylä. Mäen päällä näkyy orpokodin uudemmat kelta-harmaat rakennukset.
220 lasta on jaettu kahdeksaan eri
ryhmään. Ryhmät on hyvin erilaisia, ja lapset eri kuntoisia.
Lapsilla on eritasoisia kehityshäiriötä, ylivilkkautta,
liikuntarajoitteita sekä mielenterveysongelmia. Päällepäin
näkyvin ongelma on lasten liikuntarajoitteet, jäykistymät ja
epämuodostumat raajoissa. Valitettavasti fysioterapeutin ammattia ei
kuitenkaan tunnisteta ja yksillöllisen kuntoutumisen tukeminen tässä
mielessä on vähäistä. Osa lapsista käy välillä yhden tai
kahden kuukauden mittaisilla kuntoutusjaksoilla, mutta koulutuksen
ja/tai resurssien puutteen vuoksi ei kuntoutuksessa saatuja ohjeita
aina pystytä toteuttamaan laitokseen palaamisen jälkeen.
Laitoksessa on noin 200 työntekijää,
ja noin 3 "mamaa" per ryhmä. Työntekijöillä ei ole
erityisiä koulutusvaatimuksia, ja lastenhoidon lisäksi he
huolehtivat myös kotitöistä; ruuan valmistuksesta, pyykinpesusta
sekä valtavan puutarhanhoidosta. Vaikka ryhmässä tulisi olla 3
mamaa, on tilanteita, joissa yksi mama vastaa noin 30 lapsen
ryhmästä, toisten huolehtiessa muista töistä.
Mamojen lisäksi laitoksella vierailee mm. opettajia paikallisesta
koulusta.
Ulkokuori on suuressa arvossa ja se yllätti mut positiivisesti. Piha on hyvin pidetty ja suuri. Siellä on keinuja ja värikkäitä leikkikenttiä sekä rakenteilla oleva kotieläinpiha, jossa tällä hetkellä on ainakin kanoja ja pupuja. Sisällä käytävät ja huoneet on maalattu toinen toistaan kauniimmilla kuvioilla eikä värejä ole säästelty.
Päiväohjelmat vaihtelevat ryhmittäin.
Monet ryhmät tai osa ryhmäläisistä käy päivisin oppitunneilla,
ja vanhemmat asukkaat käyvät töissä laitoksen farmilla.
Yksi ryhmistä on itsenäistyvien
ryhmä, jotka nimensämukaisesti harjoittelevat itsenäisen asumisen
taitoja. Kun lapsi joutuu orpokotiin menettää hän niin sanotusti
"omat oikeutensa" elämään laitoksen ulkopuolelle. En
tunne prosessia tarkemmin, mutta käytännössä oon ymmärtänyt sen
tarkoittavan sitä, että kun joku nuori on valmis lähtemään pois
laitoksesta, käy hän ensin läpi oikeudenkäynnin, jossa todetaan
hänen olevan kyvykäs huolehtimaan itsestään, näin hän voi saada
oikeutensa takaisin. Moni laitoksessa elämänsä viettäneistä
nuorista on kuitenkin myös epäileväinen ulkomaailman suhteen ja
kokee olevansa tyytyväinen elämäänsä laitoksen muurien
sisäpuolella.
Ryhmien lisäksi laitoksessa on oma
sairastupa, jossa tällä viikolla oli kolme nuorta. Yksi nuorista
oli ollut sairastuvalla jo useamman päivän ja kertoi, että mikäli
olo ei helpota, viedään hänet seuraavana päivänä sairaalaan.
Kun kysyimme mistä hän oli niin iloinen, nuori mies vastasi ettei
ole koskaan elämässään käynyt sairaalassa.
Mutta mitä me sitten tehtiin siellä? Me järjestettiin aktiviteetteja ja pelattiin yksinkertaisia pelejä, soitettiin musikkia, tansittiin ja laulettiin, askarreltiin, juteltiin, jaettiin jugurtteja ja karkkia, autettiin syöttämisissä, vietiin ulos, halattiin ja kosketettiin... Mitä vaan me nyt milloinkin keksittiin. Vietettiin aikaa yhdessä, annettiin meidän aikaa ja huomiota. Viikossa riitti intensiteettiä, oli paljon riemua ja naurua, mutta vähän kyyneleitäkin.
Keskiviikkona kirjoitin näin:
Tää
on vasta toinen päivä, ja ennen puolta päivää koin mun
ensimmäisen romahduksen. Kyyneleet purskahti ennen kuin ehdin paeta
kesken ryhmätuokion omaan huoneeseeni. Mainittakoon, että sitä
ennen olin saanut jo kovan luokan litsarin naamalle ja hampaan jäljet
komeili käsivarressa.
Se
oli meidän päivän toinen ryhmä ja mun sietokyky vaan petti.
Erityislasten kanssa toimiminen, etenkin ryhmänä on vaativaa ja mun
kokemus tälläisestä toiminnasta vain pientä. Ja kaikki ryhmät on
aina niin erilaisia.
Päivän
eka ryhmä oli sujunut mallikkaasti. Tavanomaista sähläystä
lukuunottamatta lapset tottelivat ohjeita niin hyvin kuin kukin vain
ymmärsi. Heiteltiin palloja ja tehtiin yksinkertaisia
jumppaliikkeitä piirissä. Mua varoitettiin ennen toista ryhmää,
että kyseessä on vilkkaampi ryhmä ja että kannattaa katsoa omien
taskujen ja tavaroiden perään. Varoituksista huolimatta todellisuus
yllätti.
Mä
oon tottunut siihen, että lapset lähestyy helposti ja haluaa olla
sylissä. Musta on myös luontevaa halata ja pitää heitä sylissä.
Mutta nyt se tapahtui kovin aggressiivisesti. Ensimmäinen ovesta
tullut lapsi juoksi mun syliini, ja kun hetkeä myöhemmin olin
kauniisti laskemassa häntä takaisin maahan, en osannut odottaa
vastaukseks saamaani litsaria kasvoille. Nopee shokki,
mutta aattelin miettiä sitä myöhemmin.
Lapset
tappeli kosketuksesta, jos yksi oli sylissä saattoi toinen tulla
lyömään ja tönimään tehdäkseen itselleen tilaa. Mä koitin
suomeksi rauhallisesti selvitellä riitoja, mutta se ei oikein
tuottanut tulosta. Yksi pojista halusi koskea kaikkea minkä sai irti
ja avasi nonstoppina mun kengännauhoja ja housunnauhoja, ja kun
kumarruin sulkemaan hän keksi avata mun hiuksia. Hän yritti jopa
irroittaa adidaksen raidat irti mun housuista. Musta tuntui, että
mussa roikkui ainakin viisi pientä ihmistä samaan aikaan ja aloin
olla vailla ideoita miten mun kuului se tilanne handlata. Jotenkin
pääsin siitä kuitenkin irtautumaan ja näin yhden tytön makaavan
hiljaa maassa. Olin hetken sen luona kun mua taa kiskottiin muualle.
Hetken päästä huomasin tytön satuttuvan itseään lyömällä
päätään ja potkien jaloillaan lattiaan. Menin rauhassa hänen luo
ja koitin rauhoittaa häntä mun sylissä. Aattelin jo hallitsevani
tilannetta kohtalaisesti kunnes sain kovan puraisun käsivarteen.
Tilanne jatkui, hän löi päätään lattiaan, mä koitin estää ja
rauhoittaa. Ruth taisi huomata mun kasvavan epätoivon ja
keinottomuuden ja tuli mun luo kertomaan, että tytöllä on tapana
tehdä näin. Sitten mä vaan romahdin, enkä oikein tiedä mikä se
pisara oli mikä sai mut kaatumaan, mutta kyyneleet valui vuolaasti
mun silmissä jo ennen kuin ehdin ilmaista tarpeeni poistua
huoneesta. Sit mä itkin hetken, keräsin kyyneleet ja kirjoitin tän
rauhoittuakseni. Join kupin kahvia ja olin valmis seuraavan ryhmän
vietäväksi.
Keskiviikon
shokista huolimatta mä aloin tottua laitoksessa toimimiseen
yllättävän nopeasti. Me vietettiin aikaa eri ryhmissä ja mä
aloin jo muistaa kuka kuuluu mihinkäkin ryhmään. Nimet on oma
lukunsa, mutta jos veikkaa esimerkiksi Dimaa, Sergeitä tai Mashaa on
todennäköisyydet osua oikeeseen suhteellisen korkealla.
Kolmosryhmän
lapset olivat kaikki sängyissään, ja siinä ryhmässä me käytiin
joka päivä auttamassa syöttämisessä. Ekana päivänä mua
järkytti se, että lapset makasi selällään sängyissään kun
heitä syötettiin, mutta kun Irina meidän tulkki selitti mulle että
lapset on niin tottuneita siihen etteivät he halua istua, en mä
oikein voinut laittaa paljoa vastaan. Irina auttoi mua kun syötin
ensimmäistä lasta. Mua pelotti, että lapsi voi tukehtua kun mä
kaadan ruokaa suuhun hänen maatessaan selällään. Irina neuvoi
mua syöttämään nopeammin, sillä lapset on tottuneet nopeaan
rytmiin eikä jaksa odotella kun mä koitin kohteliaasti antaa heille
aikaa nielaista rauhassa edellisen lusikallisen. Ja äkkiä mä sen
huomasin, tyytäväisemmät katseet sain silloin kun pidin tahdin
reippaana.
Kolmosryhmän
kanssa mahdollisuudet toimia ja järjestää aktiviteetteja oli
rajallisemmat kuin muiden ryhmien kanssa, mutta yhdessäolon keinoja
on monia. Me rupateltiin sänkyjen reunoilla, siliteltiin ja
soitettiin musiikkia. Tehtiin jalkohierontoja, ja laitettiin uusia
sukkia lasten jalkoihin. Toiset tykkäsivät haistella erilaisia
tuoksuja, toiset nautti kun silitin hyöhenellä. Yksi tyttö tykkäsi
katsoa kuinka hyöhen liikkui hänen puhaltaessaan sitä. Ruokailun
jälkeen otettiin vuoron perään lapsia pois sängyistä, joko
syliin tai jaloittelemaan. Ajatuksia herätti huomata kuinka
sänkyynsä sidottu tyttö pystyikin kävelemään ilman tukea. Kun
me lähdettiin seuraavaan ryhmään toiset lapset jäi kiltisti
takaisin sänkyynsä, ja toisten itku viilsi mun sydäntä kun
kävelin pois.
Torstaina
lähdettiin kävelyllä kylän keskustaan, ja mukaan pääsi osa
kutosryhmän pojista. Ensi viikolla juhlitaan voiton päivää ja
samalla kylään on pystytetty uusi muistomerkki toisessa
maailmansodassa kaatuneiden kunniaksi. Ajoitus oli loistava sillä
osuttiin paikalle kun pieni paraati oli juuri ohittamassa kylän
keskustaa. Irina kertoi, että ennen voiton päivää on tyypillistä
kiertää eri kylissä ja laskea kukkia muistomerkeille. Pojat nautti
retkestä. Ja mun mielestä söpöintä oli meidän parijono, jossa
ensimmäinen ja viimeinen piti kädessään punaista huomiolippua.
Illat
alkoi löytää myös oman rutiininsa. Kun me oltiin seitsemän
aikaan saatu oma illallinen syötyä, mikä tarkotti perunoita ja
kananmunia, lähdettiin ryhmään numero 2. Ensimmäisellä kerralla
ihmettelin kun oleskeluhuone oli täynnä poikia, mutta kaksi heistä
makasi lähes elottoman näköisenä lattialla. Kun kysyin selitystä
niin mulle sanottiin, että he nukkuu koska väsyttää, heistä se
kuulosti tavalliselta. Me riehuttiin siellä puolitoista tuntia.
Kuunneltiin musiikkia ja tanssiessa varottiin astumasta kenenkään
päälle. Kakkosryhmän pojat on vanhempia ja heidän kanssa mulla
oli hyviä keskuteluita, vaikka heillä olikin paljon enemmän
sanottavaa kuin mitä mä ehdin kuulla saati sitten ymmärtää.
Yhden nuoren miehen suurin ja hartain haave oli päästä luostariin
ja olla munkki. Hän lauloi mulle rukouksia ja lopulta toivoi, että
mustakin tulisi nunna. Toiset väritti värityskuvia, teki palapelejä
ja askarteli koruja pienistä kuminauhoista. Ja kaikki rakastaa
valokuvia, niissä olemista, niiden ottamista sekä katsomista. Kun
kakkosryhmän oli aika mennä nukkumaan, me käytiin vielä illan
päätteeksi moikkamaassa itsenäistyviä nuoria, ja juotiin yhdessä
teetä heidän omassa keittiössään.
Päivien
aikana ehdin nähdä myös työntekijöiden erilaisia tapoja toimia.
Tiedän että joskus venäjän kieli kuulostaa vielä mun korvaan
jyrkemmältä ja tiukemmalta kuin mitä puhuja saattaa tarkoittaa,
mutta sitten on tilanteita kun kyse ei ole vain mun tulkinnasta.
Mamat huolehtii hyvin ryhmänsä lapsista, mutta toisten kuri on
kovempi kuin toisten. Eikä se ollut yllätys, tästä on puhuttu
etukäteen ja kasvatuskulttuurien eroja on käyty läpi
koulutuksessakin. Huutamisen ja läpsimisen todistaminen ja siihen
suhtautuminen on silti vaikeeta. Vaikka on vaikea olla puuttumatta,
ymmärrän, että ehkä paras vaihtoehto mitä me voidaan sen suhteen
täällä tehdä on se, että heidän virheiden osottamisen sijaan,
me näytetään meidän tapa olla lasten kanssa.
Kun mä tulin kotiin olin onnellinen tulevista vapaapäivistä, kaupasta ostamistani tuoreista hedelmistä ja kotoa saaduista kirjeistä. Muutama kaunis kyynel vierähti kun avasin lapsuudenystävän hääkutsun ja luin sen välissä olevan kirjeen. Olo oli raukea kunnes mut yllätettiin.
Tiesin, että meidän hiiriongelma oli vielä kriittisessä tilanteessa, mutta elin asian kanssa rauhassa siihen asti kun en ollut häntä itse uudelleen kohdannut. Nyt se hyökkäsi tiskipöydälle ja paniikki valtasi mut sillä sekunnilla. Mä huusin ja tuijotin, se tippui lattialle mutta ei meinannut löytää reittiään takaisin ja mä vaan huusin, jotta se menis pois. Ruthin mukaan tilanne kuulosti siltä että meidän asunnossa murhataan jotain, ja voisin huutonäytteelläni tehdä kauhuleffoja. Huuto muuttui paniikkihysteriaitkuksi, enkä ymmärrä kuinka pieni jyrsijä voi aiheuttaa mussa niin suuren kohtauksen. Kyllä mä lopulta rauhotuin ja vähän nauroin. Ruth oli sanonut ennen kuin tultiin kotiin että "When the cat is away, the mice will play..."
Tänään hommattiin hiirenloukkuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti